Dagboekfragmenten uit India - Reisverslag uit Ahmadnagar, India van Hanne Küpers - WaarBenJij.nu Dagboekfragmenten uit India - Reisverslag uit Ahmadnagar, India van Hanne Küpers - WaarBenJij.nu

Dagboekfragmenten uit India

Door: Hanne

Blijf op de hoogte en volg Hanne

29 Oktober 2015 | India, Ahmadnagar

Ahmadnagar - Pune - Ahmadnagar - Kedgaon - Ahmadnagar

''Live as if you were like to die tomorrow.
Learn as if you were like to live forever.'' - Gandhi

De hoogste tijd voor een update na 1,5 maand radiostilte. In de tussentijd heb ik zeker niet stil gezeten en ben ik honderd avonturen verder. Ik ben knetterdruk met het organiseren van twee internationale campagnes (daarover later meer), wordt elke dag weer overdonderd met heerlijk onbegrijpbare Indiase rituelen en heb ongelovelijk veel nieuwe inspirerende mensen leren kennen. Op dit moment heb ik mezelf voor 2 uur opgesloten in mijn kamer en breek ik mijn hoofd over het maken van een samenhangend verhaal van India. Wat natuurlijk onmogelijk is, want India is alles behalve een samenhangend verhaal. Daarom heb ik besloten om een paar dagboekfragementen van de afgelopen weken uit te kiezen om jullie zo een kijkje te geven in mijn gedachtenbrei.


21/09/2015
Het is een cliché, maar vandaag besef ik opnieuw hoe verschrikkelijk goed ik het heb. Bijna dagelijks hoor ik verhalen van meisjes rond mijn eigen leeftijd die door de meest ellendige omstandigheden zijn gegaan met details waar ik misselijk van wordt. In mijn hoofd spelen vragen waarop ik geen antwoord weet en antwoorden die opnieuw vragen oproepen....

24/09/2015
Vandaag heb ik geholpen met het regisseren van een toneelstuk over kinderhuwelijken. Om 19.30 zijn we de straat op gegaan en op een groot podium hebben we ons toneelstuk opgevoerd. Er was zo'n 300 man publiek en het stuk werd met veel enthausiasme en herkenning ontvangen. Aan het eind heb ik het publiek aangesproken in Marathi 'TERI MOEKTI, MERI MOEKTE, NARI MOEKTI, ZINDABAD!' Ik voel me trots op ons team dat we hiermee een klein stukje bewustzijn hebben kunnen creëren in deze lokale gemeenschap.

25/09/2015
Het eind van Ganesha festival. Keiharde Hindi muziek, Ganesha standbeelden, roze poeder, dansende kinderen in de nacht, vuurwerk, meer, onder water brengen van de Goden.Kurkdroog haar, knalroze huid, prikogen & een schorre stem.
Religie is iets wonderlijks.

29/09/2015
Dipdagje. Bepaalde gebeurtenissen binnen de organisatie zitten me niet lekker, maar het blijft zoeken naar een positie die ik hierin als buitenstaander kan innemen. Waar trek ik de grens tussen cultuurverschillen en misstanden? Wanneer kijk ik toe en wanneer grijp ik in?

05/10/2015
Wat een heerlijke dag. Adem. Samen met Girish en Nirhar mee geweest naar Pune --> Rechtzaak, straateten, red light area, bibliotheek. Ik geniet er enorm van een onderdeel te zijn van het dynamische straatleven. Een uur lang niets anders doen dan kijken naar de bewegende mensenmassa. Soms vergeet ik dat er buiten Snehalaya's campus ook nog een andere wereld is.

07/10/2015
Ik heb het gevoel dat dingen eindelijk in beweging komen en er concrete veranderingen zichtbaar zijn. Het zijn kleine verbeteringen, maar voor mij voelen ze als grote overwinningen. Ik ben gevraagd om mee te helpen met de organisatie en fotografie voor twee internationale campagnes over vrouwen- en meisjesrechten. Super interessant om mee bezig te zijn en veel spannende events in het vooruitzicht de komende twee maanden!!

10/10/2015
Uitgenodigd bij de directrice van de basisschool school --> Motorritje door Ahmednagar, rollerskaten over het dakterras, naar een Indiaas theater, 5 uur lang kijken naar een toneelstuk in Marathi & slapen met 7 gezinsleden in 1 kamer.

15/10/2015
De afgelopen twee maanden waren overdonderend, nieuw, spannend, emotioneel, fascinerend en vol.
Dansen / lesgeven / twijfelen / speechen / spelen / sporten / waarnemen/ tegenkomen / dromen / durven / kunnen / zijn

17/10/2015
Vannochtend begonnen met dramalessen voor groep 5 samen met een Engelse vrijwilliger. In de middag een interview gehouden met een transgender gemeenschap, schokkend om hun verhalen te horen. In de avond gegeten bij Bapuij, ex-president van Snehalaya, op een prachtig landgoed in the middle of nowhere. Later op de avond een bezoekje gebracht aan een lokale kermis vol suikerspinnen, godinnen & attracties.

22/10/2015
05:00 --> Yoga, Dasara festival
Gesport en gezweet terwijl de zon langzaam opkwam. Thee op mijn balkon, koud douchen, frisse gedachtes. Na het ontbijt omgetoverd tot assepoester in een prachtige sari. De traditionele Garaba dans geleerd. Avondeten in een klein dorpje. Roze wijnwangen en moddervoeten rondom een kampvuur. Ik ben het gelukkigste mens op aarde.

24/10/2015
De 'He Named Me Malala' en #HerVoice campagnes vullen de dagen en nachten. Deadlines, scheve communicatie en een chronisch slaaptekort, maar hard work pays off; we zijn nog maar 1 handdruk van Malala verwijderd en ontvangen internationale erkenning van Meryl Streep, United Nations en Anna Hazare.

Over de campagnes: voor de Malala Campagne verdelen we 7000 gratis tickets voor de documentaire 'He Named me Malala' in 10 steden in Maharashtra. Daarnaast organizeren we een grootschalig 'Gala 4 Malala' op 7 november in Mumbai voor invloedrijke social workers, acteurs, journalisten en politici. Bij deze: als jullie toevallig in de buurt zijn, zijn jullie meer dan welkom :)
Op 9 november start de internationale #HerVoice campagne, een samenwerking tussen 10 Indiase NGO's (waaronder Snehalaya) en Global Giving U.S. om blijvende verandering te genereren voor vrouwen en meisjes die dagelijks geconfronteerd worden met geweld, discriminatie en ongelijke kansen op basis van een door mannen gedomineerde samenleving. Ik zou het enorm waarderen als jullie een kijkje nemen op onze website: http://www.withhervoice.org/

29/10/2015
Vandaag is het mama's verjaardag. Over 19 dagen zien we elkaar in India. Ongelovelijk hoe snel de tijd is gegaan! Langzaam probeer mijn gedachtes te verzetten naar een langer termijn plan voor na India, maar eerlijk gezegd ben ik daar nog helemaal niet mee bezig en kan ik maar beperkt de tijd vinden om daadwerkelijk actie te ondernemen voor vliegtickets / visa. Hoewel ik af en toe gillend weg wil rennen en nog steeds meer niet dan wel begrijp van dit land, ben ik hier nog lang niet uitgekeken en verheug ik me erop om samen met mama een nieuw stukje India te ontdekken!

Alle liefs vanuit Snehalaya
-xxx-

  • 29 Oktober 2015 - 16:49

    Henk:

    Het leest als ongelofelijk verhaal. Hoe moet het dan wel niet zijn om het te beleven. Heel bijzonder.
    Gefeliciteerd met Irma's verjaardag. Live now, plan later. Geniet er van.

  • 29 Oktober 2015 - 23:06

    Monique :

    Lieve Hanne
    Nou, het geeft niet hoor als je geen tijd hebt om te schrijven. Het is hartstikke mooi om delen uit je dagboek te lezen, echt bijzonder. Irma zit nu in het vliegtuig en hele fijne tijd samen.

  • 30 Oktober 2015 - 11:07

    Annelies:

    Ben ontroerd door de mooie verhalen die jij schrijft. Wat ben jij toch een bijzonder meisje ( vrouw). Trots op jou!

  • 30 Oktober 2015 - 15:49

    Theo:

    Wauw wat een mooie en intense ervaringen! Prachtig om zo binnen een andere cultuur en het leven daar te vertoeven! Make new friends but keep the old! Veel groeten en ook plezier straks met Irma. Theo

  • 04 November 2015 - 15:48

    Ans Rinkel:

    Hoi hanne fijn dat je dan mama zie gniet er van ik vind het knap van je gr ans rinke
    L

  • 11 November 2015 - 20:11

    Emma:

    Wauw Hanne wat een prachtige en interessante indrukken weer! Ik ben blij om te lezen dat je zo aan het genieten bent! Liefs

  • 14 November 2015 - 17:22

    Leony:

    Jeetje Hanne wat maak je veel mee! Als ik lees wat je allemaal doet en meemaakt lijkt het wel of je er al een jaar bent! En wat ontzettend gaaf dat Irma straks met eigen ogen kan zien hoe je leven er daar uit ziet en dat jullie samen op stap gaan. Heel veel plezier en geef Irma een hele dikke zoen van mij. Veel liefs vanuit Den Haag.

  • 06 December 2015 - 12:15

    Albien:

    Hallo Hanne, Je hebt Irma inmiddels gezien en met haar gereisd. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen. Wat maak je veel mee en wat mooi hoe je het in wervelwind-stijl noteert in je dagboek. Ervaringen, inzichten en wereldwijsheid voor de rest van je leven. Irma ga ik hopelijk gauw zien en dan hoor ik ook over jou. Daar zie ik naar uit. Ik wens je alle goeds en wie weet tot in 2016 of eerder. Liefs en groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanne

Actief sinds 10 Aug. 2015
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 10171

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2015 - 29 Juni 2016

Around the World

Landen bezocht: