Olifanten, Bruidsjurken & Krottenwijken - Reisverslag uit Bombay, India van Hanne Küpers - WaarBenJij.nu Olifanten, Bruidsjurken & Krottenwijken - Reisverslag uit Bombay, India van Hanne Küpers - WaarBenJij.nu

Olifanten, Bruidsjurken & Krottenwijken

Blijf op de hoogte en volg Hanne

26 Augustus 2015 | India, Bombay

Amsterdam - Parijs - Mumbai - Bangalore - Coorg - Mysore - Bangalore - Mumbai

नमस्ते!

Mijn eerste reisverslag vanuit het kleurrijke, chaotische en diverse India. De afgelopen week was een achtbaan vol nieuwe ervaringen. In een week tijd heb ik in 4 vliegtuigen gezeten, 2 bruiloftsfeesten meegemaakt, 4 wilde beesten gespot, op 5 verschillende plekken geslapen en tientallen nieuwe mensen leren kennen.


Na een voorspoedige vlucht kwam ik vorige week zondag aan in Bangalore waar ik werd opgehaald door Bastiaan. Voor degene die niet bekend zijn met mijn buren zal ik een korte introductie geven omdat zij een grote rol hebben gespeeld in het totstandkomen van mijn reis naar India: Bastiaan en Annekoos hebben zelf meerdere malen vrijwillgerswerk gedaan in India en zijn sinds 2005 leidinggevenden van Stichting Geron. Deze Stichting ondersteunt 10 NGO's in India waaronder Snehalaya (voor degene met belangstelling zie de websites: http://www.stichtinggeron.nl/home http://www.snehalaya.org/) De afgelopen vijf jaar hebben Bastiaan en Annekoos mij vaak betrokken bij hun werkzaamheden en ontmoetingen met mensen uit India. Hun verhalen hebben altijd een grote impact op mij gehad en hebben me uiteindelijk doen besluiten om zelf voor een langere periode naar India te gaan.

De eerste dag in Bangalore kon ik rustig bijkomen van de reis doordat we verbleven in een huis van vrienden. De volgende dag zijn we vroeg vertrokken naar Nationaal Park Coorg; de oase van rust is een groot contrast na alle hectiek van de stad. Aangezien we de enige gasten in het resort waren werden we enorm in de watten gelegd en konden we optimaal genieten van al het moois wat er te zien was: olifanten, jungle, rivieren en heel veel bijzondere planten en dieren... Na 2,5 dag zijn we verder getrokken naar Mysore waar deel 1 van ''The Big Fat Indian Wedding'' plaatsvond; een christelijke bruiloft (arranged marriage) tussen Anish en Aparna. Een korte samenvatting:
Deel 1 -> de formele dienst in de kerk met het ''ja woord''.
Deel 2 --> een gigantische receptie op een locatie wat zo een filmset van een Bolywoodfilm zou kunnen zijn.
Deel 3 --> een tweede receptie in Bangalore met 650 gasten, een complete cameracrew en vooral veel religieuze speeches.

Voor mij was het een hele ervaring om te zien hoe groot de waarde van het huwelijk hier is. Een andere gast zei terecht tegen me: ''In India two families get married instead of two people.'' Ik heb mijn ogen uitgekeken...

De laatste twee dagen in Bangalore hebben we in een kalm tempo door de stad gestruind en nog een aantal vrienden uit het netwerk van Bastiaan en Annekoos ontmoet. Maandag was de laatste dag voor Bastiaan, Annekoos, Evie, Isa en Thomas, maar voor mij het grote officiële begin. Vanaf nu ben ik echt helemaal op mezelf aangewezen, ga ik het onbekende tegemoet en zal ik voorlopig geen Nederlanders meer om me heen hebben. Gelukkig heb ik hier een groot netwerk om me heen met mensen die met veel liefde voor me zorgen en me alle ins and outs van India laten zien. Op dit moment verblijf ik 3 dagen bij Nimesh en Preeti in Mumbai die verbonden zijn met het 'Caring Friends network' in India. Mumbai is een fascinerende stad vol uitersten, zo slaap ik nu zelf in een beveiligd en welvarend huis, terwijl hier pal tegenover de grootste krottenwijk van Azië staat... De stad barst uit zijn voegen (Mumbai heeft evenveel inwoners als heel Nederland) en overal wordt dan ook de hoogte ingebouwd.

Morgenochtend vertrek ik samen met de zoon van Nimesh en Preeti naar Pune en van daaruit zal ik worden opgehaald door een werknemer van Snehalaya. Ik kom ogen en oren tekort om alle nieuwe indrukken op me in te laten werken en merk dat alle nieuwe ontmoetingen ook erg intensief zijn. Ik verheug me erop om te beginnen in Ahmednagar en daar rustig mijn eigen plekje te gaan vinden. Zodra ik weer tijd en wifi heb zal ik jullie laten weten hoe het mij vergaat onder de Indiase zon (en moessonregens).

तुम्हारा सच

  • 26 Augustus 2015 - 14:53

    Pieter:

    mooi verhaal. Fijn te lezen dat het goed met je gaat.

  • 26 Augustus 2015 - 17:29

    Elselien:

    Hanne!

    Wat gaaf joh, klinkt nu al als een enorm avontuur. Geniet ervan, en ook rust pakken inderdaad, van al die indrukken. You rock girl! xx Els

  • 26 Augustus 2015 - 21:36

    Annelies:

    Wat fijn dat jij zo'n goede start hebt gehad.
    Al mooie avonturen beleefd en er staan er nog veel te wachten! Goede tip van Elselien om ook jouw rust te pakken, ook mooie en nieuwe indrukken kosten energie. Liefs Annelies

  • 26 Augustus 2015 - 23:55

    Monique :

    Fijn om wat van je te horen en te lezen dat het goed met je gaat, geniet er van en ik kijk uit naar je volgende verhaal vanuit Ahmednagar.

  • 27 Augustus 2015 - 23:03

    Anne-Fleur:

    Hee nichtje!
    Goed om te horen dat je goed bent aangekomen! :) Heel gaaf dat je zo groot avontuur tegemoed gaat!
    Ik zou het leuk vinden als je mij ook in de mailling list zet zodat ik niet alles via Annelies hoef te horen ;)
    Kusjes!

  • 28 Augustus 2015 - 13:16

    Godelieve:

    Ha Lieve Hanne,
    Klinkt helemaal als India. Super! Fijn al die lieve mensen om je heen. Ben heel benieuwd naar het project waar je gat werken. Heb even op de website gekeken. Zag daar meerdere projecten. Ben wel benieuwd wat jij gaat doen. Mooie termen: educational love, awakening love, empathic love and creative love. XXX Godelieve

  • 28 Augustus 2015 - 15:08

    Theo:

    Hoi hoi, bijzonder te horen van je hectische ervaringen in dit enorme land. Na een nachtje slapen valt alles vanzelf weer op z'n plek! Veel plezier de komende tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanne

Actief sinds 10 Aug. 2015
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 10193

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2015 - 29 Juni 2016

Around the World

Landen bezocht: